Al jaren heb ik het over het converteren van databases, of over dataconversies. Maar de laatste tijd ligt de focus van het woord conversie meer op een andere business.
Als je vindbaar wil zijn op internet, moet je er voor zorgen dat je via de juiste zoekwoorden gevonden kan worden. Dat houdt in dat je je inleeft in de mensen die op zoek zijn naar jouw expertise. En dus dat je weet welke zoektermen gebruikt worden bij het zoeken. Indien iemand zoekt naar een expert om zijn database om te zetten naar een ander formaat, kunnen de zoektermen conversie, omzetten, migratie, etc. gebruikt worden.
Maar het zoekwoord conversie wordt steeds meer gebruikt in zoekopdrachten naar specialisten die alles weten van het conversietraject van website bezoeker tot klant. De betekenis van het woord conversie is in dat geval compleet anders en het is wel leuk dat je daardoor meer bezoekers op je website of LinkedIn profiel trekt, maar helaas hebben beide partijen daar niet veel aan. Bovendien moet je er voor zorgen dat je juist door het gebruik van de goede keywords meer bezoekers trekt.
Het wordt dus tijd dat mijn profiel opgepoetst gaat worden en dat er meer focus komt te liggen op meerdere keywords. Want alleen migratie is ook al niet meer optimaal; vaak wordt dat gebruikt in de zin van het omzetten van bijv. een platform. Dus zo vaak mogelijk de complete omschrijving noemen: als u iemand zoekt voor een databasemigratie, dan bent u hier wel aan het goede adres!